Κυριακή, 11 Απριλίου 2021

Πρόληψη τραυματισμών ποδοκνημικής (διαστρέμματα) στο ποδόσφαιρο

Τρίτη, 09 Μαρτίου 2021 09:31 Γράφτηκε από τον

Του Δημήτρη Τριβίζιδάκη

 

Οι τραυματισμοί αποτελούν μία από τις συχνότερες αιτίες οι οποίες μπορεί να επιβραδύνουν την πορεία της καριέρας ενός αθλητή καινα τον κρατήσουν εκτός αγωνιστικής περιόδου, επηρεάζοντας αρνητικά τις προοπτικές και την εξέλιξή του. Ένας από τους συχνότερους τύπους τραυματισμού στο ποδόσφαιρο είναι τα διαστρέμματα της ποδοκνημικής άρθρωσης.


Η ποδοκνημική άρθρωση εμφανίζει ιδιαίτερα αυξημένη συχνότητα κακώσεων στους ποδοσφαιριστές. Πιθανολογείται πως αυτό σχετίζεται με το γεγονός ότι είναι υπεύθυνη για την απορρόφηση, καθώς και την απόσβεση των διάφορων μηχανικών φορτίων τα οποία δημιουργούνται κατά την διάρκεια της άθλησης και απορρέουν κυρίως από την επαφή με την επιφάνεια άθλησης. Το γεγονός αυτό καθιστά την συγκεκριμένη άρθρωση ιδιαίτερα ευάλωτη σε ποικίλων ειδών κακώσεις, κυρίως αυτών που αφορούν τους συνδέσμους, τους τένοντες ή/και τα οστά. Οι κυριότερες κακώσεις (διαστρέμματα), οι οποίες προσβάλουν την περιοχή της ποδοκνημικής άρθρωσης περιλαμβάνουν τις κακώσεις του αχίλλειου τένοντα, καθώς και τις συνδεσμικές κακώσεις της ποδοκνημικής.


Eκτός από την χρήση εξωτερικών προστατευτικών μέσων, η πρόληψη της εμφάνισης των διαστρεμμάτων μπορεί να γίνει και μέσα από την πραγματοποίηση συγκεκριμένων ασκήσεων και προγραμμάτων γυμναστικής. Οι ασκήσεις αυτές έχουν ως στόχο την αύξηση της σταθερότητας της ποδοκνημικής άρθρωσης. Συνήθως περιλαμβάνουν ασκήσεις οι οποίες πραγματοποιούνται για 15 με 30 λεπτά, πολλαπλές ημέρες της εβδομάδας.


Τα προγράμματα αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν τόσο διατάσεις πριν από την αθλητική δραστηριότητα, όσο και διαφορετικές ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών της ποδοκνημικής άρθρωσης, ασκήσεις ισορροπίας, ασκήσεις δύναμης και ασκήσεις ευελιξίας. Επιπλέον, αρκετά προγράμματα εκγύμνασης δίνουν σε μεγάλο βαθμό έμφαση όχι μόνο στην ποδοκνημική άρθρωση αλλά και σε άλλα σημεία το ποδιού όπως στην άρθρωση του ισχίου και του γονάτου. Πέρα από την αποτροπή του πιθανού τραυματισμού, η ενδυνάμωση των αρθρώσεων αυτών έχει ως αποτέλεσμα της αύξηση του φορτίου, το οποίο μπορεί να δεχτεί η άρθρωση, με αποτέλεσμα, ακόμα και σε περίπτωση τραυματισμού, η ένταση αυτού να είναι αισθητά μειωμένη. Κεντρικό ρόλο καταλαμβάνουν ασκήσεις για την αύξηση της ισορροπίας και της ιδεοδεκτικότητας οι οποίες συντελούν όχι μόνο στο στατικό, αλλά και στο δυναμικό έλεγχο της κίνησης της άρθρωσης.


Υπογραμμίζεται η ιδιαίτερη σημασία της πλήρους συμμόρφωσης του αθλητή και η συνεργασία του με το προπονητικό προσωπικό, προκειμένου να επιτευχθεί η πρόληψη των τραυματισμών, αλλά και η αποτελεσματική τους αποκατάσταση. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό στον αθλητή αλλά και στους προπονητές ότι οι τραυματισμοί δεν είναι το αναγκαίο κακό της καλής (ή κακής) ποδοσφαιρικής παρουσίας, καθώς η πρόληψή τους είναι εφικτή και απαραίτητη συνιστώσα σε ένα αξιόλογο προπονητικό πλάνο.

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Search

Prisma Sport